پیش دبستان و دبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین در مقطع پیش دبستان وابتدایی از اول تا ششم ثبت نام مینماید

رویکرد اهداف درسی آموزش قرآن کریم در مدرسه ابتدایی قرآنی ثقلین

ادبیات قرآنی چیست؟

« ادبیات قرآنی » می تواند به عنوان یک رویکرد جدید در هدایت انسان به سوی مبدا خلقت ، اتخاذ راه و زندگی صحیح از متن قرآن و ارائه عقاید واندیشه ها به قرآن کریم و بهره مندی از آیات و معارف قرآن ، در زندگی روزمره ، نقش اساسی را ایفا کند. مصداق بارز این روش و منش، خود قرآن است. با آن که قرآن خود را «تبیاناً لکل شیء » می داند (سوره نحل،آیه۸۹ ) اما همه علوم را ابزاری می داند برای توجه انسان به خالق هستی و عبادت او .

 

رویکرد اصول و اهداف برنامه ی درسی قرآن در دبستان ثقلین

البته این مساله مهم است که در جامعه دین محور ، دین به مثابه قلب در بدن است . قلبی سالم است که تمام اعضای بدن را هدایت وحمایت کند اما خودش احساس نشود. اگر کسی در سینه خود قلبش را احساس کند، جای نگرانی است وچنین شخصی بایدحتماًبه پزشک متخصص مراجعه نماید. پرداختن به مقوله دین در آموزش وپرورش باید با چنین نگاهی صورت گیرد و الا ممکن است خود تبدیل به یک بیماری بشود و نتیجه درستی ارائه نخواهد کرد.وما سعی کردیم مطالب بالا را در دبستان قرآنی ثقلین به اجرا در بیاوریم

پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین

جهانی ببینیم, اسلامی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم.

مقام معظم رهبری در نخستین نشست اندیشه های راهبردی به ارائه ی تعریف و تبیین « الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت » پرداختند و آن را در قالب چهار عرصه ی اساسی فکر, علم, زندگی و معنویت ترسیم کردند و از این ها به عنوان« درس قرآنی» یاد کردند و ابزار کا را هم ابتدا در آموزش و پرورش ومدارس ابتدایی به خصوص مدارس ابتدایی وبه ویژ مدارس قرآنی مانند دبستان ثقلین دانستند.

*- برای خواندن قرآن هم طریقیت و هم موضوعیت قائل شویم.

آموزش و فعالیت های قرآنی به دلایل مختلف در کشور ما بیش تر طریقیت دارد تا آن که موضوعیت داشته باشد؛ به این معنی که اغلب چنین تصور می شود که هدف اصلی از آموزش های قرآنی یادگیری قواعد روخوانی و روان خوانی قرآن است و هنگامی که دانش آموزان, واجد چنین دانشی شوند کار تمام است و آموزش اتفاق افتاده است؛ در صورتی که طبق آیه ی ۲ سوره ی جمعه و روایات فراوان هیچ کس حتی نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی معصومین علیهم السلام نیز از انس و خواندن روزانه و دائمی با قرآن بی نیاز نیستند و آحاد مردم همواره باید خود را نیازمند و در محضر قرآن ببینند. ودر دبستان قرآنی ثقلین که در مقطع ابتدایی میباشد چنین اثفاقی برای دانش آموزان ابتدایی افتاده است

هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمّیینَ رَسولًا مِنهُم یَتلوعَلَیهِِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَهَ وَ اِن کانوا مِن قَبلُ لَـفی ضَلالٍ مُبینٍ

کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان بر انگیخت که آیاتش را بر آنها می‏خواند و آنها را تزکیه می‏کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‏آموزد؛ هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!

*با ارتقاء توانائی های علمی عملی و صلاحیت های حرفه ای تخصصی آموزگاران و مربیان پرورشی در دوره ابتدایی ؛ مشکل اصلی آموزش قرآن در دوره ابتدایی حل می شود و کلید آن به دست معلم توانا و دلسوز نسبت به آموزش قرآن است . در این امر علاوه بر بسیج همه امکانات و استفاده از تجارب داخل آموزش و پرورش باید از نهضت قرآن آموزی کشور نیز کاملاً استفاده شود . وما سعی کردیم در دبستان قرآنی ثقلین از مربیان بسیار متعهد وتوانمند وبا برنامه قرآنی مناسب استفاده نماییم

2- توجه جدی به احیاء زنگ درس قرآن در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی؛ « خُذِالکِتابَ بِقُوَّه » (مریم/۱۲) (که در دبستان قرآنی ثقلین دربرنامه درسی بچه ها تدوین گردیده) با یک تحقیق اجمالی وضعیت آموزش معلمان ، زنگ قرآن وشیوه ارزش یابی این درس در سطح مناطق، بسیاری از مشکلات این درس روشن می شود. زنگ قرآن یک فرصت مناسب است که در همه دانش آموزان می توانند از آن استفاده کنند.

امکانات لازم از قبیل کتاب راهنمای معلم ، لوحه آموزشی و نوار قرآن درسی توسط مدیر مدرسه واداره مربوطه در ابتدای سال تحصیلی فراهم شود.

تلاش همه جانبه در جهت ارتقاء روشهای آموزشی معلمان با عنایت به اتخاذ شیوه های متنوع و جذاب این درس صورت پذیرد. مانند : برگزاری جلسات تبادل تجربه آموزگاران ومعلمان قرآن به صورت مستمر

سیاست های تشویقی برای معلمان خلاق ، پرتلاش وموفق مورد توجه قرار گیرد.

درس قرآن در مرحله اول یک به عنوان یک درس آموزشی محسوب شود تا یک کار فوق برنامه

برحسن اجرای آموزش قرآن مدارس نظارت مستمر صورت پذیرد.لازمه این کار آشنایی کارشناسان وگروه های آموزش و معلمین با برنامه درسی قرآن است.

پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین ,

پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین , پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین , پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین , پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین , پیش دبستان ودبستان غیر دولتی دخترانه قرآنی ثقلین ,